ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΤΙΣ Δ.Ο.Υ. ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΚΕΡΚΥΡΑΣ
|
Στα πλαίσια των υποχρεώσεων του Συλλόγου μας για
ενημέρωση των υπαλλήλων, σας παραθέτουμε τις παρακάτω σκέψεις αναφορικά στο
θέμα των ελεγκτών βεβαίωσης, προκειμένου να σχηματίσετε τη δική σας άποψη για
το θέμα αυτό.
Σύμφωνα με το
άρθρο 4 του Ν. 3943/2011, συνιστώνται στο Υπουργείο Οικονομικών
θέσεις Ελεγκτών Βεβαίωσης και Αναγκαστικής Είσπραξης των Εσόδων του Κράτους. Χωρίζονται με τον τρόπο αυτό οι υπάλληλοι του
Υπουργείου Οικονομικών σε δύο κατηγορίες: σε αυτούς που θα είναι επιφορτισμένοι
με το έργο της βεβαίωσης και της είσπραξης εσόδων και στους υπόλοιπους.
O αριθμός των
θέσεων των Ελεγκτών καθορίζεται συνολικά σε δύο χιλιάδες τριακόσιες τριάντα
πέντε. Για την Κέρκυρα οι ελεγκτές ανέρχονται σε 22. Οι ελεγκτές ανήκουν στις
κατηγορίες ΔΕ, ΤΕ και ΠΕ.
Ο διαχωρισμός
αυτός και η κάλυψη των θέσεων Ελεγκτών Βεβαίωσης και
Αναγκαστικής Είσπραξης των Εσόδων του Κράτους θα γίνει με γραπτές εξετάσεις,
κατόπιν αιτήσεων των ενδιαφερόμενων υπαλλήλων. Ταυτόχρονα θα μοριοδοτηθούν συγκεκριμένα τυπικά
κριτήρια, η προηγούμενη εμπειρία σε τμήμα ελέγχου (υπό προϋποθέσεις) και η προφορική
συνέντευξη.
Αμέσως
παρακάτω παραθέτουμε τις σκέψεις μας σχετικά με το πλεονεκτήματα και τα
μειονεκτήματα του νέου νόμου.
Πλεονεκτήματα
|
Μειονεκτήματα
|
|
Αξιολόγηση,
εξετάσεις
|
Εισάγει μια διαδικασία αξιολόγησης και
αξιοκρατίας, κάτι που αποτελεί κοινό αίτημα των περισσοτέρων μας.
Η πιστοποίηση υπαλλήλων αιχμής είναι μια
διαδικασία που εφαρμόζεται σε πολλές αναπτυγμένες χώρες, όπως το Ην.
Βασίλειο, η Αυστραλία κλπ.
|
·
Δεν διασφαλίζεται η ακεραιότητα της διαδικασίας της εξέτασης
αφού δεν ακολουθούνται οι διαδικασίες του ΑΣΕΠ ή των Πανελληνίων εξετάσεων.
·
Οι μαρτυρίες για τις διαδικασίες επιλογής των ελεγκτών των
εξεταστικών κέντρων του παρελθόντος (ΤΕΚ-ΠΕΚ κλπ) δεν μας δίνουν πολλά περιθώρια
αισιοδοξίας για πραγματική αξιοκρατία.
·
Επανυποβάλλονται οι επιτυχόντες
του ΑΣΕΠ σε εξέταση σε αντικείμενα που ήδη έχουν εξεταστεί και μάλιστα με
αδιάβλητες εξετάσεις. Αντί αυτού τους πριμοδοτεί με 50 μόρια, τα μισά δηλαδή
της συνέντευξης!
|
Συνέντευξη
|
Είναι απαραίτητη σε κάθε διαδικασία επιλογής
προσωπικού, τόσο στον ιδιωτικό όσο και
στο δημόσιο τομέα, σε αρκετές
αναπτυγμένες χώρες. Σε όλες τις θεωρίες Διοίκησης Επιχειρήσεων θεωρείται επιβεβλημένη.
|
·
Δίνει πάρα πολλά μόρια (100), όσα και η άριστη γνώση, σύμφωνα με τις
γραπτές εξετάσεις, σε δύο εξεταζόμενα αντικείμενα.
·
Αφήνει υπερβολικά πολλά περιθώρια για αδιαφανείς επιλογές υπαλλήλων. Η
δε εμπειρία στη χώρα μας έχει δείξει ότι τέτοιου είδους πρακτικές
καμία σχέση δεν έχουν με την αξιοκρατία.
·
Έχουν οι εξεταστές την επιστημονική κατάρτιση, τις
απαραίτητες γνώσεις επιλογής υποψηφίων και εξέτασης της προσωπικότητάς τους,
έχουν εκπαιδευθεί ανάλογα;
|
Διαχωρισμός
υπαλλήλων
|
Είναι για κάποιους αναγκαίος προκειμένου να
υπάρχει κίνητρο αποδοτικότητας και παραγωγικότητας στο Δημόσιο.
|
·
Στην υπάρχουσα κοινωνική, οικονομική και πολιτική κατάσταση θεωρούμε
πως προοιωνίζει απολύσεις υπαλλήλων, κυρίως των κατηγοριών ΔΕ και ΥΕ.
·
Δημιουργεί υπαλλήλους δύο ταχυτήτων.
·
Δημιουργεί συνθήκες «ανθρωποφαγίας» μεταξύ των υπαλλήλων του
Υπουργείου.
|
Συμβόλαια
αποδοτικότητας
|
Δεν βρίσκουμε κάτι θετικό στην υπογραφή των
συμβολαίων.
|
·
Δημιουργεί συνθήκες αγοραίας ζούγκλας στο δημόσιο τομέα.
Πλέον οι υπάλληλοι θα συμπεριφέρονται σαν αρπακτικά ζώα, «ο θάνατός σου η ζωή
μου». Ποιος έμπειρος υπάλληλος πλέον
θα δαπανήσει χρόνο για να βοηθήσει τους άπειρους συναδέλφους, όταν αυτό θα
του στερεί χρόνο από τον έλεγχο των δικών του υποθέσεων και θα τον απομακρύνει
έτσι από το δικό του ‘’στόχο’’;
·
Εισάγουν τη λειτουργία καρότου και μαστίγιου στο δημόσιο
τομέα.
·
Δεν προβλέπεται ένα πλήρως αντικειμενικό σύστημα επιλογής
υποθέσεων προς έλεγχο ώστε να ανατίθενται στους υπαλλήλους. Έτσι μπορεί να
ευνοούνται ημέτεροι στους οποίους θα ανατίθενται υποθέσεις αξιόλογες ενώ στους μη ημέτερους
το αντίθετο.
·
Αν δεν επιτευχθούν οι
στόχοι τότε ο υπάλληλος θεωρείται αποτυχημένος; Με βάση το νομοσχέδιο για την
αξιολόγηση των υπαλλήλων ο μη αποδοτικός υπάλληλος καθηλώνεται μισθολογικά
και βαθμολογικά.
·
Μήπως ο «αποτυχημένος»
υπάλληλος κατόπιν μετακινηθεί ακόμη και εκτός Υπουργείου ή και απολυθεί; Όλα
είναι πιθανά πλέον, αρκεί μια νέα «νομοθετική ρύθμιση».
|
Ποσόστωση
25% στους έμπειρους ελεγκτές
|
Είναι απαραίτητη η ανανέωση του προσωπικού των
ελεγκτών.
|
·
Η τριετής προϋπηρεσία
είναι μικρό διάστημα, θα μπορούσε το όριο να είναι δεκαετές.
·
Το ποσοστό του 25% είναι πολύ μικρό.
·
Είναι απαραίτητη στη διενέργεια του ελέγχου η πολυετής
εμπειρία. Οι νέοι υπάλληλοι δεν έχουν γνώσεις διενέργειας ελέγχου σε ειδικές
περιπτώσεις όπως ο τακτικός έλεγχος, ο έλεγχος των εικονικών συναλλαγών κλπ
|
Στοχοθεσία
|
Υποβοηθά την αύξηση της παραγωγικότητας
|
·
Η εμπειρία μάς δείχνει ότι συνήθως τίθενται ανέφικτοι
στόχοι από άτομα που καμία σχέση δεν έχουν με τις υπηρεσίες αιχμής και τη
διενέργεια του ελέγχου.
·
Σύμφωνα με πληροφορίες αλλά και δημοσιεύματα στον Τύπο, οι
στόχοι που τέθηκαν στους Διευθυντές των Δ.Ο.Υ. που υπέγραψαν τα πρώτα
συμβόλαια αναφέρονται σε αύξηση εισπράξεων και ελέγχων έως και 200%. Οι
στόχοι αυτοί είναι ανέφικτοι. Παρόμοιους, άπιαστους στόχους πιστεύουμε πως θα θέσουν και για
τους ελεγκτές.
|
Μισθολογικά
|
-
|
·
Δεν προβλέπεται η παροχή αξιόλογων μισθολογικών κινήτρων σε
όσους ελεγκτές επιτύχουν τους στόχους. Αντίθετα δημιουργεί συνθήκες 4-4-2 και
μάλλον εσκεμμένα.
·
Είναι δυνατόν υπάλληλος των 1000 ευρώ να ελέγχει
επιχειρήσεις με έσοδα εκατομμυρίων ευρώ; Σε καμία γνωστή θεωρία Διοίκησης Δημοσίων
Επιχειρήσεων και Οργανισμών δεν μπορέσαμε να ανιχνεύσουμε παρόμοια στρατηγική.
|
Αριθμός
ελεγκτών
|
-
|
·
Είναι πολύ μικρότερος από ό,τι ισχύει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες
αλλά και σε σχέση με τον αριθμό των ελεγχόμενων επιχειρήσεων και υποθέσεων
της χώρας μας. Με τόσους λίγους ελεγκτές η φοροδιαφυγή δεν καταπολεμείται.
|
Γνώση
υπολογιστών
|
Άκρως απαραίτητη για έναν ελεγκτή αλλά και για
κάθε εργαζόμενο στον διοικητικό κλάδο.
|
·
Γιατί αναγνωρίζεται μόνο με πτυχία και δεν είναι στα υπό
εξέταση αντικείμενα ώστε οι εμπειρικοί και πολύ καλοί χρήστες Η/Υ να
λαμβάνουν μόρια;
·
Η απόκτηση του ECDL απαιτεί δαπάνη
εκατοντάδων ευρώ.
|
Γνώση
ξένων γλωσσών
|
Είναι κάτι παραπάνω από αναγκαία στη σύγχρονη
εποχή.
|
·
Πριμοδοτεί υπερβολικά τους κατόχους πτυχίου επιπέδου
Proficiency ενώ οι κάτοχοι πτυχίων επιπέδου First Certificate (Lower), δεν
πριμοδοτούνται. Τα μόρια μάλιστα για
την άριστη γνώση μιας ξένης γλώσσας είναι τόσα όσα και τα μόρια της άριστης
γνώσης ενός εκ των εξεταζόμενων αντικειμένων.
|
Η άποψή μας είναι
ότι παρά τα θετικά στοιχεία που μπορεί
να έχει κάθε διαδικασία αξιολόγησης εντούτοις, η συγκεκριμένη διαδικασία βρίθει ελαττωμάτων και αρνητικών σημείων.
Το μέγεθος και η έκταση των ελαττωμάτων θεωρούμε μάλιστα πως προοιωνίζει την
αποτυχία του εγχειρήματος.
Τα κυριότερα αυτών είναι:
·
η μη διασφάλιση της αξιοκρατικής επιλογής,
·
η ουσιαστική
διάσπαση του κλάδου, και ο κίνδυνος των
απολύσεων,
·
τα συμβόλαια αποδοτικότητας
·
η απόδοση ευθυνών στους υπαλλήλους
του Υπουργείου μας οι οποίοι παρουσιάζονται ως υπαίτιοι για τη φοροδιαφυγή,
·
η ύπαρξη τεράστιων κινδύνων κυρίως για τους
νέους και άπειρους υπαλλήλους
που θα στελεχώσουν τα ελεγκτικά τμήματα, λόγω της έλλειψης εμπειρίας. Το
καθηκοντολόγιο (το οποίο συνήθως δεν εφαρμόζεται) προβλέπει μια συγκεκριμένη υπηρεσιακή
διαδρομή των υπαλλήλων ώστε μετά από λίγα χρόνια να στελεχώσουν τα τμήματα
ελέγχου και δικαστικού, έχοντας όμως πρώτα αποκτήσει τις απαιτούμενες γνώσεις
και εμπειρία. Με τη νέα διαδικασία ο νέος υπάλληλος ρίχνεται στη ‘’μάχη’’ χωρίς
κανένα απολύτως όπλο.
Η διαδικασία αυτή,
θεωρούμε, έγινε «στο πόδι» όπως και τόσα
άλλα νομοθετήματα της ελληνικής κυβέρνησης, με τη δαμόκλειο σπάθη της Τρόικας
για «μεταρρυθμίσεις», όπως βαπτίζονται οι απολύσεις.
Αποτελεί
πιστεύουμε ένα κακέκτυπο ανάλογων διαδικασιών του εξωτερικού, χωρίς
προετοιμασία, χωρίς τη συμμετοχή των υπαλλήλων στη διαμόρφωση του νομικού
πλαισίου μέσω των αντιπροσωπευτικών οργάνων τους, χωρίς τον συνυπολογισμό των ιδιαίτερων
συνθηκών της χώρας μας και της σημερινής κατάστασης.
Μήπως ο σκοπός
δεν είναι η επιτυχία αλλά η «πιστοποιημένη» αποτυχία ώστε στη συνέχεια με
ελάχιστες αντιστάσεις να εκχωρηθούν αντικείμενα στον ιδιωτικό τομέα αλλά και να
απολυθούν οι «πιστοποιημένοι αποτυχημένοι υπάλληλοι»;
Συνεπώς, θεωρούμε
πως η συγκεκριμένη διαδικασία, όπως
έχει ορισθεί στην παρούσα συγκυρία, χωρίς να εξαλειφθούν τα ελαττώματα που
αναφέρθηκαν πιο πάνω, εγκυμονεί
τεράστιους κινδύνους για το εργασιακό μας παρόν και μέλλον και συνεπώς είναι
μια άκρως επίφοβη και επικίνδυνη επιλογή για όλους μας.
Αντίθετα προτείνουμε:
·
Να
αποκτήσουν επιτέλους οι κυβερνώντες βούληση για πάταξη της φοροδιαφυγής, αντί
των θεατρινισμών και των προεκλογικών εξαγγελιών για την καταπολέμησή της.
·
Απλό
και αντικειμενικό σύστημα ελέγχου.
·
Εστίαση
στους μεγαλοκαρχαρίες και την μεγάλη
φοροδιαφυγή που χρόνια τώρα παραμένουν στο απυρόβλητο και όχι στο λαό και στους
μικρομεσαίους.
·
Πλήρη
μηχανοργάνωση των υπηρεσιών μας αντί των εξαγγελιών που ακούμε εδώ και
δεκαετίες.
·
Πραγματική
και όχι κατ΄ επίφαση αξιοκρατία, διαφανή κριτήρια στελέχωσης των υπηρεσιών και
των τμημάτων αλλά και υπηρεσιακής εξέλιξης των υπαλλήλων.
·
Αξιοποίηση
του μεγαλύτερου δυνατού αριθμού υπαλλήλων για ελεγκτικές διαδικασίες, αντί των
γραφειοκρατικών που σήμερα απασχολούνται.
·
Ήρεμο
εργασιακό περιβάλλον και όχι φασιστικούς εκβιασμούς και εκφοβισμούς.
·
Συνεχή
επιμόρφωση των υπαλλήλων, επαναδραστηριοποίηση της Σ.Ε.Υ.Υ.Ο.
Για περισσότερες λεπτομέρειες αναφορικά στη διαδικασία επιλογής ελεγκτών μπορείτε
να ανατρέξετε στο Νόμο 3943/2011 καθώς και στα έγγραφα του Υπουργείο με αριθμό
πρωτοκόλλου Δ2Α1170034 ΕΞ 2011/14-12-2011 και Δ2Σ106031 ΕΞ 2012/11-04-2012 (για
την προκήρυξη που αφορά στην Κέρκυρα).
Για το ΔΣ
Ο Πρόεδρος
|
Ο
Γραμματέας
|
Γραμμένος Νικόλαος
|
Κέφης Χρήστος
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου